Supermarkten beginnen echt iets te merken van toenemende Oranjekoorts, vanwege de prestaties van het Nederlands elftal op het WK Voetbal in Brazilië.

Het WK-voetbal heeft de supermarkten afgelopen week 5 miljoen euro extra omzet opgeleverd. De totale WK-omzet komt daarmee tot nu toe op 21 miljoen voor de supers, meldde marktonderzoeksbureau GfK donderdag.

In de afgelopen week 24 hebben de supermarkten 655 miljoen euro omzet gerealiseerd, ofwel een stijging van 0,9 procent ten opzichte van vorig jaar in de na-pinksterweek.

Zo’n 957.000 huishoudens kochten vorige week een ‘oranje’ product. Dat is 12,5 procent van alle Nederlandse huishoudens. Vooral gezinnen kopen oranjeproducten en dan vooral de welgestelde huishoudens.

Oranjepudding, Pringles en tompoucen

De populairste oranjeproducten waren Mona Oranjepudding, Pringles Hup Holland Hup, Campina Oranjevla, Lay’s Aioli Olé, en Mini Babybel rood. Ook tompoucen waren in trek; de omzet was bijna het dubbele van een gemiddelde week. Naarmate Oranje succesvol is zal de tompouce-verkoop verder stijgen, verwacht GfK.

Met Koningsdag gingen oranjeproducten nog griffer over de toonbank. Ruim 1 op de 7 huishoudens kocht toen iets uit het oranje mandje. Ofwel 1,1 miljoen huishoudens.

Oranje roes zorgt voor rustige ochtendspits

Het was donderdag tijdens de ochtendspits erg rustig op de wegen, waarschijnlijk dankzij de overwinning van het Nederlands elftal.

Op het hoogtepunt rond 8.40 uur stond er 97 kilometer file, de helft van een normale donderdagochtendspits. De roes van de overwinning ,,wordt duidelijk uitgeslapen, of wordt gevierd met een vrije dag'', aldus de VerkeersInformatieDienst.

De WK-wedstrijd Nederland-Australië had woensdag ook gevolgen voor de avondspits. Die begon vroeger omdat mensen op tijd thuis wilden zijn voor de wedstrijd, die om 18.00 uur begon. Het hoogtepunt was om kwart over vijf, daarna slonken de files.

 Lees ook

Terwijl Duitsland naar WK kijkt, maken politici stiekem wetten

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl